Πώς το στρες επηρεάζει το θυρεοειδή

Ζούμε με άγχος πολλές στιγμές της ζωής μας. Είτε βρισκόμαστε σε ώρα κυκλοφοριακής αιχμής ή αντιμετωπίζουμε μια σημαντική προθεσμία στην εργασία μας, τα επίπεδα του άγχους μας βρίσκονται πολλές φορές εκτός ελέγχου. Μπορεί αυτό να αποτελεί άσχημο νέο για το θυρεοειδή αδένα μας;

Η σύνδεση μεταξύ του χρόνιου στρες και της υγείας του θυρεοειδούς

Το στρες μπορεί να επιδεινώσει μια υποκείμενη πάθηση του θυρεοειδούς αδένα. Για παράδειγμα, ας υποθέσουμε ότι στην οικογένειά σας υπάρχει ιστορικό υποθυρεοειδισμού. Σε συνθήκες πίεσης, το σώμα σας απελευθερώνει την ορμόνη κορτιζόλη. Πάρα πολλή κορτιζόλη μπορεί να επηρεάσει την παραγωγή των θυρεοειδικών ορμονών: Μπορεί να πιέσει το θυρεοειδή να εργαστεί σκληρότερα για να δημιουργήσει επαρκείς ποσότητες θυρεοειδικών ορμονών.

Επίσης, όταν υπάρχει πολύ στρες, είστε πιο ευάλωτοι σε αυτοάνοσες καταστάσεις του θυρεοειδούς (π.χ. θυρεοειδίτιδα του Hashimoto). Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Thyroid διαπίστωσε ότι το άγχος είναι ένας από τους σημαντικότερους περιβαλλοντικούς παράγοντες για τη θυρεοειδική αυτοανοσία.

Ποια είναι τα σημάδια;

Εάν αισθάνεστε κουρασμένοι, βιώνετε αλλαγές στη διάθεση σας πολύ εύκολα και κερδίζετε βάρος σημαίνει ότι είστε στρεσαρισμένοι ή ότι έχετε υποθυρεοειδισμό; Τα παραπάνω είναι συμπτώματα τόσο του άγχους όσο και του υποθυρεοειδισμού! Και να γνωρίζετε ότι το ένα μπορεί να τροφοδοτήσει το άλλο: το στρες μπορεί να επιδεινώσει έναν υπάρχοντα υποθυρεοειδισμό και από την άλλη, μπορεί να αισθάνεστε αγχωμένοι λόγω της ύπαρξης του υποθυρεοειδισμού.

Οποιοδήποτε είδος στρες ωθεί τον εγκέφαλο να απελευθερώσει την CRH (ορμόνη απελευθέρωσης κορτικοτροπίνης). Αυτή η ορμόνη αφηγείται την υπόφυση να απελευθερώσει την ορμόνη ACTH, η οποία, με τη σειρά του, στέλνει ένα μήνυμα προς τα επινεφρίδια να παράξουν κορτιζόλη! Αλλά τόσο η κορτιζόλη όσο και η CRH μπορεί να αναστείλουν την TSH και τη μετατροπή της Τ4 σε Τ3, την πιο ενεργό ορμόνη του θυρεοειδούς.
Επειδή κάθε κύτταρο στο σώμα χρησιμοποιεί την τριιωδοθυρονίνη Τ3 για την υγιή λειτουργία, η μείωση στην Τ3 μπορεί να οδηγήσει σε συμπτώματα όπως:

  • κούραση
  • νωθρότητα
  • δυσανεξία στο κρύο
  • αύξηση βάρους
  • απώλεια μνήμης
  • δυσκολία συγκέντρωσης
  • κατάθλιψη
  • υπογονιμότητα
  • τριχόπτωση  κ. ά.

Διαβάστε περισσότερα για τη σχέση κορτιζόλης, επινεφριδίων και θυρεοειδούς εδώ.

Προλαμβάνοντας τη θυρεοτοξίκωση 

Μια μεγάλη σωματική καταπόνηση (π.χ. καρδιακή προσβολή) μπορεί, αυξάνοντας τα επίπεδα του στρες, να προκαλέσει μια δυνητικά απειλητική για τη ζωή κατάσταση, τη θυρεοτοξίκωση, αν πάσχετε από αθεράπευτο υπερθυρεοειδισμό ή τη νόσο του Graves. Μια καταιγίδα του θυρεοειδούς είναι μια σπάνια αλλά σοβαρή κατάσταση, έτσι καλέσετε το γιατρό σας αμέσως, εάν έχετε υψηλό πυρετό, ταχυκαρδίες ή αρρυθμίες και / ή διάρροιες, όλα τα συμπτώματα μιας «καταιγίδας του θυρεοειδούς».

Διαχειριστείτε το στρες με τεχνικές θεραπείας νου – σώματος

Δυστυχώς, δεν υπάρχει χάπι για να διώξουμε το άγχος. Αντ ‘αυτού, ο στόχος είναι η διαχείρηση του άγχους σας που θα βοηθήσει και στην ισορροπία των θυρεοειδικών ορμονών. Μπορείτε να το πετύχετε αυτό κάνοντας μικρές αλλαγές στον τρόπο ζωής που μπορεί όμως να έχουν σημαντικές επιπτώσεις. Ξεκινήστε δοκιμάζοντας μια θεραπεία νου-σώματος, όπως η γιόγκα ή ο διαλογισμός. Αυτές οι τεχνικές μπορεί να σας βοηθήσουν να επικεντρωθείτε στην αναπνοή σας, και το πιο σημαντικό, να ηρεμήσετε.

Λίγη άσκηση μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά στην ημέρα σας

Για την καταπολέμηση του στρες και την ενίσχυση του θυρεοειδούς, γυμναστείτε όσο μπορείτε, αφού λάβετε την έγκριση του ιατρού σας. Όταν ασκείστε, το σώμα σας απελευθερώνει ορμόνες, όπως είναι οι ενδορφίνες, οι οποίες μπορεί να σας φτιάξουν τη διάθεσή σας για το υπόλοιπο της ημέρας.

Βελτιώστε τη διατροφή τους

Τρώτε τρία ισορροπημένα και δύο υγιεινά σνακ κάθε μέρα που περιλαμβάνουν υψηλής ποιότητας πρωτεΐνη.
Το πρωινό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για να βοηθήσει στη ρύθμιση του σακχάρου του αίματος και την παραγωγή των ορμονών. Η μείωση της πρόσληψης ζάχαρης και της καφεΐνης είναι σημαντική και θα βοηθήσει στην καταπολέμηση του στρες.

Προσθέστε βιταμίνες και συμπληρώματα

Το σελήνιο, ο ψευδάργυρος, ο χαλκός, ο σίδηρος και οι βιταμίνες Α, Β, C, D και Ε παίζουν κρίσιμο ρόλο στην παραγωγή και τη λειτουργία των ορμονών του θυρεοειδούς. Υψηλής ποιότητας πολυβιταμίνες και άλλα συμπληρώματα μπορούν να βοηθήσουν στην αποκατάσταση της ισορροπίας.

Γιαζιτζόγλου Ευαγγελία
Ενδοκρινολόγος – Διαβητολόγος, Θεσσαλονίκη

Πηγές:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15650357

 

Facebooktwittergoogle_plusmail

Αφήστε μια απάντηση