angst

Κρίσεις πανικού! Πώς να τις αντιμετωπίσω;

«..είμαι στο λεωφορείο, όρθια, γιατί δεν είχε θέσεις, είχε πολύ κόσμο, ασφυκτιώ … ξαφνικά, νιώθω κάτι να μου κλείνει το λαιμό,  η καρδιά μου τρέχει σαν τρελή, ανοίγω την ζακέτα μου, τα αυτιά μου βουίζουν, φοβάμαι… “Θα πεθάνουμε!” φωνάζω και αρχίζω να σκαρφαλώνω στο παράθυρο του λεωφορείου και  προσπαθώ να βγω από εκεί. Στη στάση, ανοίγουν οι πόρτες, βγαίνω τρικλίζοντας, κάθομαι στο παγκάκι… σιγά-σιγά νιώθω να επανέρχομαι “στα λογικά μου”… κάποιοι με κοιτούν περίεργα… νιώθω μεγάλη ντροπή! Ήταν η πιο τρομακτική κρίση πανικού που έπαθα ποτέ! Πως μπορώ να αντιμετωπίσω μια κρίση πανικού;»  – K., 40 ετών

panikattacken

Η κρίση πανικού συνήθως έρχεται ξαφνικά και απρόσμενα. Τις περισσότερες φορές περνάει μετά από λίγα λεπτά. Στην χειρότερη περίπτωση μπορεί να κρατήσει  μέχρι και 30 λεπτά. Συχνά ο παθών δεν κατανοεί τον λόγο που επήλθε πάνω του αυτή η ξαφνική κατάσταση φόβου και πανικού.

Οι κρίσεις πανικού συνοδεύονται από πολλά συμπτώματα, έτσι  το άτομο πιστεύει ότι έχει αρρωστήσει σοβαρά και φοβάται ότι θα πεθάνει.

Κάποια από συμπτώματα που μπορεί να νιώσει κάποιος κατά την διάρκεια μιας κρίσης πανικού είναι:

  • Αύξηση των χτύπων της καρδιάς
  • Πόνος στο στήθος
  • Δύσπνοια
  • Εφίδρωση
  • Ζάλη
  • Τρεμάμενα χέρια, μούδιασμα των άκρων
  • Λιποθυμική τάση ή και λιποθυμία
  • Γαστρεντερικούς πόνους
  • Φοβίες (μεταξύ άλλων φόβος του θανάτου)

 

Είναι ενδιαφέρον ότι οι κρίσεις πανικού δεν περιορίζονται σε κάποια συγκεκριμένη κατάσταση ή συγκυρία γι αυτό και δεν είναι προβλέψιμες. Επίσης μπορεί να επανέρχονται τακτικά. Όταν ένα άτομο πάθει μια κρίση πανικού σε κάποιον χώρο ή κάποια περίσταση μπορεί να αναπτύσσει μια φοβία και αποφεύγει να βρεθεί και  πάλι σε παρόμοια κατάσταση, φοβούμενο μια νέα κρίση πανικού.  Έτσι μπορεί να αναπτυχθούν μόνιμες φοβίες.

 

Τι προκαλεί την κρίση πανικού;

Συχνά μια έντονη  συναισθηματικά φορτισμένη κατάσταση όπως ο θάνατος ενός ατόμου, ένα διαζύγιο και άλλα παρόμοια μπορεί να είναι οι  αιτίες για τακτικές κρίσεις πανικού. Ιδιαίτερα όταν το άτομο αυτό νιώθει αδύναμο να χειριστεί τις καταστάσεις αυτές, υποφέρει από συναισθηματική φόρτιση, την οποία ίσως ούτε το ίδιο αντιλαμβάνεται.

Άτομα που έφτασαν στο σημείο να αναπτύξουν ήδη κάποια φοβία τρέμουν στην ιδέα μιας κρίσης  πανικού σε χώρους όπως μέσα μαζικής μεταφοράς, δημόσιες υπηρεσίες π.χ. εφορία, ταμεία σε σουπερ μάρκετ και άλλες καταστάσεις που νιώθουν ότι δεν υπάρχει «διαφυγή».

Η κρίσεις πανικού λοιπόν μπορεί να οφείλονται σε ψυχολογικά αίτια. Για να αντιμετωπιστούν συνίσταται η βοήθεια από ειδικούς όπως ένας ψυχολόγος.  Ωστόσο υπάρχουν ασθένειες που μπορεί να προκαλέσουν κρίσεις πανικού.angst2

 

Κρίση πανικού και Hashimoto Θυρεοειδίτιδα

Οι θυρεοειδικές ορμόνες έχουν ιδιότητες που μπορεί να επηρεάσουν την ψυχολογία. Άτομα που πάσχουν από κάποια δυσλειτουργία του θυρεοειδούς ενδεχομένως να λάβουν αρχικά λανθασμένη διάγνωση, καθώς τα συμπτώματα μοιάζουν υπερβολικά με ψυχολογικές ασθένειες π.χ. με την κατάθλιψη. Όπως αναφέρει η διπλωματούχος βιολόγος Christina Sachse: «Το 15-20% των διαγνωσμένων ασθενών με κατάθλιψη, συχνά πάσχουν από μια υπολειτουργία του θυρεοειδή αδένα. Αν λοιπόν ένα αντικαταθλιπτικό δεν φέρνει τα επιθυμητά αποτελέσματα, ίσως είναι μια θυρεοειδική δυσλειτουργία η αιτία. Γι αυτό, πριν από την έναρξη θεραπείας μιας ψυχολογικής πάθησης θα πρέπει να αποκλειστεί εντελώς το ενδεχόμενο μιας δυσλειτουργίας του θυρεοειδή αδένα.»*

Όταν λοιπόν ρυθμιστούν με την κατάλληλη ορμονική αγωγή τα άτομα που πάσχουν από μια δυσλειτουργία του θυρεοειδούς αδένα, όπως π.χ. Hashimoto Θυρεοειδίτιδα, οι κρίσεις πανικού συχνά υποχωρούν.

Όπως αναφέρει το βιβλίο «Ζώντας με Hashimoto Θυρεοειδίτιδα»**: «Το άτομο που πάσχει από φοβίες και όμοια συμπτώματα συχνά δεν χρειάζεται κάποια αγωγή με αντικαταθλιπτικά , όμως μια ανάλυση της ασθένειας από τον θεράπων γιατρό και ψυχολογική στήριξη με κατανόηση. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι τα αντικαταθλιπτικά επηρεάζουν την μεταβολή των θυρεοειδικών ορμονών και μπορεί να δυσκολέψουν την σωστή ρύθμιση των ορμονικών τιμών. Σε περιόδους έντονου άγχους και έντονων φοβιών ίσως αντιμετωπιστούν αυτά τα συμπτώματα, αν κριθεί απαραίτητο, με μια αγωγή ηρεμιστικών.»

 

Πρώτες βοήθειες κατά την διάρκεια μιας κρίσης πανικού
  1. Μιλήστε με τον γιατρό σας (ενδοκρινολόγο, ψυχολόγο) για τις φοβίες σας και για τις κρίσεις πανικού
  2. Αποφύγετε όλες τις μορφές νικοτίνης
  3. Μην λαμβάνετε φάρμακα χωρίς ιατρική παρακολούθηση
  4. Μην πίνετε αλκοόλ για να ηρεμίσετε
  5. Πάρτε συνειδητά βαθιές ανάσες και εκπνεύστε όσο το δυνατών πιο αργά. Επαναλάβετε την εισπνοή-εκπνοή δέκα φορές αργά.
  6. Προσπαθήστε να ελέγξετε τις σκέψεις σας και μην επικεντρώνεστε στο σώμα σας. Κατευθύνετε τις σκέψεις σας σε κάποιο ευχάριστο γεγονός π.χ. ένα αστείο που σας έκανε να γελάσετε πρόσφατα. Σε αυτές τις περιπτώσεις ίσως φανεί χρήσιμο ένα τηλεφώνημα σε συγγενικό πρόσωπο ή η αποστολή ενός μηνύματος ιδιαίτερα σε καταστάσεις αναμονής ή σε μέσα μαζικής μεταφοράς.
  7. Μην αποφεύγετε τους χώρους ή τις καταστάσεις που πάθατε κρίση πανικού π.χ. ανελκυστήρα. Προσπαθήστε να αντιμετωπίζετε τους φόβους σας.

 

Νιώθετε την ανάγκη να μιλήσετε για τις δικές σας κρίσεις πανικού; Μιλήστε μας στο φόρουμ του hashimoto.gr

A.A.

 

*C. Sachse, „Die Schilddrüse – Kleines Organ mit großer Wirkung“,

**L. Brakebusch, A. Heufelder

Facebooktwittergoogle_plusmail

8 thoughts on “Κρίσεις πανικού! Πώς να τις αντιμετωπίσω;

Αφήστε μια απάντηση